088 - 020 46 00 Quickscan Afspraak maken Contact

Klanttevredenheid verbeteren: in 5 stappen naar loyale klanten

Klanttevredenheid van je organisatie is enorm belangrijk, maar hoe tevreden zijn jouw klanten? Vandaag nemen wij je mee in hoe je in 5 stappen jouw klanttevredenheid kan verbeteren, zodat je loyale, winstgevende klanten behoudt. Laten we beginnen.

Waarom de klanttevredenheid verbeteren?

Naast het feit dat iedereen het liefst samenwerkt met enthousiaste, blije klanten, zijn er nog een aantal voordelen, namelijk:

  1. Een tevreden klant komt vaker terug en zorgt daardoor voor meer omzet;
  2. Klanten behouden is vele malen goedkoper dan nieuwe klanten acquireren;
  3. Een tevreden klant maakt positieve reclame over jouw bedrijf waardoor zij optreden als ambassadeur voor jouw bedrijf en de kans op nieuwe klanten groter is.

De klanttevredenheid verbeteren heeft dus een grote invloed op jouw bedrijf en is bij veel bedrijven het onderscheidende vermogen van hun organisatie.

Stap 1: Zorg voor persoonlijk contact met de klant

Persoonlijk contact is en blijft heel belangrijk, want de klant voelt zich daardoor gehoord. Veel meer dan wanneer een bedrijf alleen maar gebruik maakt van bijvoorbeeld automatische e-mails.

Dit contact kan verlopen via persoonlijke e-mails, telefoon of gewoon face-to-face, wanneer een klant uw bedrijf bezoekt. Veel bedrijven hebben alleen contact met hun klant wanneer dit initiatief van de klant komt, maar proactieve communicatie verbetert de kwaliteit van jouw klantenservice enorm. Wanneer hebt je voor het laatst spontaan contact opgenomen met een klant?

Stap 2: Maak optimaal gebruik van social media en recensies

Social media is een goede tool die gebruikt kan worden om klanttevredenheid te vergroten. Het is namelijk een nog altijd groeiend communicatiekanaal met een hele grote impact. Via social media kun je monitoren wat klanten over jouw producten/diensten of merk zeggen. Je kunt hier eventueel op reageren, maar je kunt het ook gebruiken om te inventariseren wat de meest voorkomende problemen zijn waar klanten tegenaan lopen. Aan de hand van deze feedback kun je actie ondernemen en jouw klantbeleving verbeteren.

Ook zijn er verschillende platformen waar recensies op geplaatst worden over jouw bedrijf of bijvoorbeeld jouw bezorgingsdienst. Het is natuurlijk vervelend als iemand openbaar kritiek levert, maar je hebt gelukkig wel de mogelijkheid om hierop te reageren. Maak altijd gebruik van deze kans. Als mensen zien dat je problemen op de juiste manier oppakt, dan zullen zij enthousiast worden over jouw bedrijf. Maar onthoud.. voorkomen is altijd beter dan genezen.

Stap 3: Maak de klantbeleving optimaal

Bij klanttevredenheid moet niet alleen gedacht worden aan het product of de geleverde dienst. De prijs bepaalt ook hoe tevreden de klant is, evenals een goede behandeling. De klantbeleving moet optimaal zijn om de klanttevredenheid te verhogen!

Een goede klantbeleving bestaat uit een mix van goede service, tevredenheid over het product of de dienst en betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Zorg voor een goed opgebouwde webshop of website, waar klanten alles kunnen vinden wat ze nodig hebben. Om de klantbeleving optimaal te maken, kan nog gekeken worden naar toegevoegde waardes, zowel op je website als bij andere processen binnen je bedrijf.

Zo kan gedacht worden aan het plaatsen van een FAQ (Frequently Asked Questions) sectie. Ook kan er extra waarde worden toegevoegd aan de geleverde dienst of het geleverde product. Zo zijn er veel bedrijven die bijvoorbeeld een kortingsbon meesturen voor een vervolgaankoop, of denk eens aan parfumeries die samples meesturen. De klant vindt het leuk om deze te ontvangen en het verhoogt voor de onderneming de kans op een verhoogde klanttevredenheid en herhalingsaankopen.

Stap 4: Maak gebruik van wat je systeem weet over jouw klant

Zoals al eerder benoemd, is persoonlijke benadering belangrijk al helemaal als diegene herkend wordt. Stuur bijvoorbeeld een verjaardagskaartje met een kortingsbon als de klant jarig is of relevante productaanbiedingen die soortgelijk zijn aan de artikelen die de klant normaliter aanschaft. Zo voelt de klant zich ‘bijzonder’ en vergroot je de kans op extra omzet en op tevreden klanten.

Gelukkig hoef je dit tegenwoordig niet meer handmatige bij te houden, maar kun je al deze data bijhouden in een Customer Relationship Managementsysteem (CRM).

Stap 5: Klantbinding

Niets is zo belangrijk als klantbinding, want als een klant eenmaal binnen is, moet je er ook voor zorgen dat deze niet meer door de achterdeur naar buiten gaat. Zeker niet met de huidige concurrenten en prijzenoorlogen die dit met zich meebrengen.

Iets dat vaak goed werkt, is een loyaliteitssysteem. Zo kunnen klanten punten sparen en uiteindelijk voor hun loyaliteit beloond worden. Dit kan een financiële vergoeding zijn, maar bijvoorbeeld ook extra aandacht. Veel supermarkten passen deze strategie succesvol toe. Door een goede klantbinding wordt niet alleen de klanttevredenheid verhoogd, maar is de kans groot dat het aantal loyale klanten binnen jouw bedrijf groeit.

Conclusie

Voor al deze stappen geldt: meet de klanttevredenheid continue. Het is goed als je weet hoe klanten over jouw bedrijf denken, en dit kan op elk moment veranderen door bijvoorbeeld een slechte ervaring. Heb je hier zelf geen ervaring mee, neem dan contact op met een gespecialiseerde organisatie die je hierbij kan helpen.

Neem contact met ons op

We praten graag met je verder over hoe je klanten zó kunt bedienen dat dit structureel tot wederzijdse tevredenheid leidt. Neem contact met ons op.

Maak een afspraak
Of vraag een gratis quickscan aan

Stel je vraag aan ContactWorx

Make contact work.

Klantcontact experts van A tot Z met een eigen Wft callcenter in Delft. Voor een verfrissend geluid in klantcontact.

Make contact work
088 - 020 46 00 Contact