Dáárom wil je opt-ins nabellen
(want het levert je iets belangrijks op)
'Werkelijk alle bedrijven hebben een klantendatabase, maar die blijkt maar al te vaak vervuild. Meestal zijn er wél veel records, die ook nog eens keurig voorzien zijn van naam-, adres-, woonplaats- en meestal ook nog telefoongegevens. Maar deze gegevens blijken lang niet altijd juist te zijn.
Wat je vaak ziet is dat bedrijven, wanneer ze in het verleden actief bezig zijn geweest, nog weleens e-mailadressen hebben verzameld. Maar ook deze blijken regelmatig niet meer te kloppen. Of ze zijn er helemaal niet. En als de e-mailadressen wel kloppen dan is er lang niet altijd een opt-in aanwezig', vertelt Marcel Dekker, directeur Strategie & Innovatie bij ContactWorx.
Laat je gouden kans niet liggen
'Is dat erg? Nee, helemaal niet, zolang je als bedrijf maar beseft dat er dus een gouden kans open ligt. De regels rondom het sturen van nieuwsbrieven bijvoorbeeld, zijn in de afgelopen periode behoorlijk stevig aangescherpt. Klanten mag je op zich wel ongevraagd mailen.
Maar een klant is pas een klant als hij betaalt voor een product of dienst van jouw bedrijf. De mailing naar klanten moet betrekking hebben op soortgelijke producten en/of diensten én de klant heeft het recht van verzet.
Vergroot de communicatie met je doelgroep
Zorg er dus voor dat de klant een al aangevinkte checkbox kan uitvinken zodat hij geen ongewenste mails ontvangt. In de praktijk blijkt dat bedrijven van veel klanten geen of een onjuist mailadres bezitten.
Daarnaast zie je ook nog weleens dat in de bestanden nog ex-klanten staan. En juist daarom wil je graag opt-ins ontvangen, omdat het de manier waarop je met je doelgroep kunt communiceren sterk vergroot.'
Pak het slim aan en ga voor maximaal resultaat
'Het is ook wel begrijpelijk dat bepaalde gegevens gewoon niet aanwezig zijn. Zo zijn bij bijvoorbeeld banken of grote verzekeraars veel klantenbestanden niet voorzien van e-mailadressen, simpelweg omdat systemen daar in het verleden nooit op ingericht waren. Je ziet dan in de praktijk dat er bijvoorbeeld wel faxnummers aanwezig zijn', vervolgt Marcel.
'Veel van dit soort partijen sturen nog briefpost naar hun klanten toe, bijvoorbeeld financiële jaarafrekeningen of, in geval van energiemaatschappijen, uitgebreide papieren eindafrekeningen.
Deze poststukken kunnen bij grote maatschappijen zomaar voor miljoenen euro's aan kosten op jaarbasis zorgen. Schrijnend, zeker als je bedenkt dat veel van die klanten hun communicatie ook liever via e-mail ontvangen.'
40% tot 60% procent zegt ja
'Precies dat gegeven maakt het nabellen om opt-ins te krijgen zo zinvol. Wanneer je bijvoorbeeld een verrijkingscampagne start, waarin je bestaande klanten benadert en ze vraagt of ze in de toekomst hun overzicht graag via e-mail willen ontvangen dan blijkt uit onderzoek dat zo'n 40% tot 60% daar gewoon ja tegen zegt.
Op deze manier reduceer je je kosten, ga je actief met je e-mailbestand aan de slag en verbeter je ook nog eens je imago omdat je niet meer ouderwets via de post communiceert.'
Jouw terugverdientijd op een bierviltje
'Wat tot slot ook goed werkt aan digitale communicatie zijn de mogelijkheden om actief te meten: wie heeft waarop geklikt, welke landingspagina wordt er bezocht en meer.
Ik durf te stellen dat ik bij elke klant waar ik aan tafel kom, een terugverdientijd bij wijze van spreken op de achterkant van een bierviltje kan uitrekenen, want het verhaal is zo duidelijk als wat. En ik vertel je er graag meer over.'
Make contact work.
Klantcontact experts van A tot Z met een eigen Wft callcenter in Rijswijk Voor een verfrissend geluid in klantcontact.