Happy medewerkers zorgen voor optimaal rendement
Maar hoe maak je ze happy?
Het succes van je klantenservice wordt grotendeels bepaald door de inzet van je medewerkers. Zijn ze niet optimaal gemotiveerd, dan heeft dat meteen een negatieve weerslag op het rendement. Daarom aan jou de taak om te zorgen voor happy medewerkers. Oprechte waardering is daarbij het sleutelwoord.
Gemotiveerde medewerkers zijn goud waard
Het is dé uitdaging van menige manager: strategische personeelsplanning. Oftewel: hoe krijg ik de juiste mensen op de juiste plek, zodat zij optimaal presteren? Makkelijker gezegd dan gedaan. Wat je bijvoorbeeld nogal eens ziet is dat medewerkers vanuit een andere afdeling worden doorgeschoven naar het klantcontactcenter. Maar die mensen zijn daar vaak niet helemaal in hun element.
Veel beter is het om medewerkers te hebben die bewust hebben gekozen voor de klantenservice en waar het werkplezier vanaf straalt. Dergelijke goed gemotiveerde medewerkers zijn goud waard voor je organisatie. Immers, de kans is dan groot dat de vragen van bellende cliënten in één keer goed worden beantwoord, waardoor zij niet meer hoeven terug te bellen. Met andere woorden: investeer je in de kwaliteit van je klantenservicemedewerkers, dan bespaar je vrijwel meteen op de kosten van je klantcontact!
Klantcontactcenter is visitekaartje
Het telefonisch contact met de klantenservice is vaak de eerste indruk die cliënten van je organisatie krijgen. In dat opzicht is het klantcontactcenter dan ook een belangrijk visitekaartje van je bedrijf. Des te onbegrijpelijker is het dat bij sommige zorgorganisaties de klantenservice ergens in de backoffice is weggestopt, onzichtbaar voor het publiek. Maar daarmee geef je richting de klant geen goed signaal af. Richt daarom je blik naar buiten en maak je klantenservice letterlijk zichtbaar voor bezoekers.
En zie erop toe dat de investeringen in je klantenservice zich ook uitbetalen. Want zelfs de meest geavanceerde telefooncentrale heeft geen enkel nut als je medewerkers niet weten hoe daarmee om te gaan. En ook al heb je alles perfect voor elkaar, besef: klantenservice is en blijft vooral mensenwerk.
Ga daarom niet alleen te werk op koele cijfers, maar laat van tijd tot tijd ook je oprechte waardering voor de prestaties van je medewerkers merken. Zo’n welgemeend schouderklopje doet wonderen en zorgt voor happy medewerkers en dus ook voor tevreden klanten. Een echte win-winsituatie!
Haal meer rendement uit je klantcontact
Hoe kan ik met de juiste medewerkers meer rendement uit mijn klantcontact halen? Neem contact met ons op, bij een kopje koffie vertellen wij je er alles over.
Make contact work.
Klantcontact experts van A tot Z met een eigen Wft callcenter in Rijswijk Voor een verfrissend geluid in klantcontact.