Hoe moet de klant worden geholpen?
De klant is koning. Die gouden regel geldt ook voor je klantenservice. Daarom is het zaak grondig na te denken over hoe je vragen van klanten het beste kunt beantwoorden. Mogelijkheden te over, maar dat maakt het juist ook zo lastig. Wat is bijvoorbeeld beter: een moderne chatbot of een ouderwetse live verbinding met een medewerker van vlees en bloed? Het hangt er maar net van af wat voor soort vraag de klant heeft. Die vragen goed beantwoorden, is cruciaal voor de klanttevredenheid.
Live contact blijft onmisbaar
Een app om je meterstanden door te geven. Een chatbot die je vriendelijk welkom heet. Of even een vraag stellen via WhatsApp. De techniek heeft bepaald niet stilgestaan als het om klantcontact gaat. Maar het blijft mensenwerk. Een chatbot die na twintig vragen van een klant nog steeds het antwoord schuldig moet blijven, zorgt ook anno 2020 nog steeds voor boze gezichten. En dat is natuurlijk het laatste wat je als organisatie wil. Om klanten tevreden te houden, is het daarom belangrijk dat zij op meerdere manieren met hun vragen of klachten bij je organisatie kunnen aankloppen. Een chatbot bijvoorbeeld is ideaal om klanten online zo snel en goed mogelijk te helpen, maar enig inlevingsvermogen heeft deze digitale assistent natuurlijk niet. Bij wat complexere vragen is een live contact met een medewerker van vlees en bloed dan ook nog steeds onmisbaar. Want vaak verbergt zich achter de vraag van een klant nog een andere vraag die alleen door gericht doorvragen boven tafel kan komen.
Houd meerdere kanalen open
Op de vraag ‘Hoe moet de klant worden geholpen?’ is dus geen eenduidig antwoord mogelijk. Dat hangt maar net van af van het type vraag en de persoonlijke behoefte van de klant op dat moment. Om het meest optimale uit klantcontact te halen, is het hoe dan ook zaak om in je klantcontact altijd meerdere kanalen open te houden.
Welk klantcontact?
Wil jij weten welk klantcontact het beste bij jouw organisatie past? Neem contact met ons op, wij zoeken het voor je uit.
Make contact work.
Klantcontact experts van A tot Z met een eigen Wft callcenter in Rijswijk Voor een verfrissend geluid in klantcontact.