088 - 020 46 00 Quickscan Afspraak maken Contact

Hoeveel menselijke, bruikbare antwoorden geven chatbots nu écht in praktijk?

Het is helemaal van nu: chatbots die vragen van klanten en relaties beantwoorden. Je herkent het zelf vast ook wel: wanneer je belt naar een willekeurige verzekeraar, pakketbezorger of andere grote instelling, dan is het niet vanzelfsprekend dat je persoonlijk contact met een medewerker krijgt. Niet zelden heb je op de website al even moeten zoeken naar het telefoonnummer, terwijl de chatfunctie wél duidelijk zichtbaar in beeld staat… Daarmee word je al gestuurd naar een robot en niet naar een medewerker van vlees en bloed.

Menselijk contact

Maar wil je dat eigenlijk wel? Je vragen stellen aan die chatbot. Een chatbot die bovendien vaak net niet helemaal begrijpt wat je bedoelt. Uit een onderzoek van Trustpilot blijkt dat bijna een derde van de Nederlanders bij voorkeur niet aankoopt bij bedrijven die via chatbots communiceren. Zo geeft een kwart van de 1900 respondenten aan dat ze een gesprek met een chatbot het liefst zo snel mogelijk beëindigen. En maar één op de tien consumenten beoordeelt het contact met een chatbot als gelijkwaardig aan menselijk contact. Lang verhaal kort: het gros, maar liefst 80%, denkt niet dat chatbots mensen in de toekomst helemaal gaan vervangen. Zo’n 22% van de respondenten is van mening dat chatbots simpelweg niet intelligent genoeg zijn en 58% denkt dat chatbots de menselijke, empathische kant altijd zullen blijven missen. Ook wij geloven vooral in het belang van menselijk contact, zeker als je praat over bijvoorbeeld een sector als de zorg. Wanneer je de hele nacht een zeurende pijn hebt gehad en je kunt eindelijk in de ochtend contact opnemen met het ziekenhuis waar je onder behandeling bent, dan wil je een warme mensenstem horen. En geen robot die je zonder empathie helpt…

De juiste mens op de juiste stoel

Wat ons betreft blijft, ook in deze tijd van digitalisering, de menselijke factor onmisbaar. Tenminste, wanneer je praat over kwalitatief klantcontact. In de markt waarin we opereren merken we dat er behoefte is aan een partij die helpt, nadenkt en het gesprek aangaat over dit onderwerp. Onze klanten, die zich veelal in de zorgsector bevinden, ervaren uitdagingen hieromtrent. Ze hebben vragen in de trant van: Welke mensen hebben we nodig en op welke stoelen dan? Wat is het profiel van die betreffende medewerker? En hoe bedienen we onze klanten op de beste manier? Daar gaan we graag het gesprek over aan. Persoonlijk, uiteraard. Want ook hiervoor geldt dat een chatbot deze klus onmogelijk kan klaren…

Maak een afspraak
Of vraag een gratis quickscan aan

Stel je vraag aan ContactWorx

Make contact work.

Klantcontact experts van A tot Z met een eigen Wft callcenter in Delft. Voor een verfrissend geluid in klantcontact.

Make contact work
088 - 020 46 00 Contact