088 - 020 46 00 Quickscan Afspraak maken Contact

Welke manier van klantcontact past bij mijn doelgroep?

We móéten via WhatsApp met onze klanten communiceren. Want dat doet inmiddels toch bijna elk bedrijf? Dat horen we regelmatig terug van onze klanten in de praktijk. Maar, zeggen we dan, willen jullie klanten dat eigenlijk wel? Heb je ze dat ook gevraagd? En hoe ga je de kwaliteit van je reactiesnelheid borgen? Vaak blijft het dan even stil…

Lever kwaliteit voor snelheid

Natuurlijk is het een prachtig steven om altijd en overal zichtbaar en beschikbaar te zijn voor je klanten. Maar hoe realistisch is dat eigenlijk? En draagt deze snelheid ook bij aan de kwaliteit die jullie met elkaar uit willen stralen? Maar al te vaak zien we dat bedrijven vanuit hun enthousiasme en gedrevenheid zo ongeveer alle mogelijke social media kanalen inrichten. Prima plan op zich, maar het bijhouden daarvan is vervolgens niet iets dat je er zomaar even bij doet. Datzelfde geldt voor bereikbaarheid via chat of WhatsApp. Door dit kanaal als communicatiemiddel aan te bieden beloof je immers impliciet om continu beschikbaar te zijn en bovendien ook razendsnel te reageren. En daar gaat het vaak mis.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet

Bedenk, voordat je via allerlei verschillende online kanalen bereikbaar bent voor je klanten, of ze daar echt behoefte aan hebben. En durf je klanten hierin ook op te voeden: er is werkelijk niemand die verwacht dat je op zondagavond net voor middernacht een vraag beantwoordt. Tenzij je bij een alarmlijn of huisartsenpost werkt. Continu bereikbaar zijn hangt ook nauw samen met de populaire kreet over het ‘centraal stellen van de klant’. Dat klinkt mooi, maar ergens ook wat leeg. Want als je alleen maar focust op het centraal stellen van de klant, dan vraag je bijna het onmogelijke van je bedrijfsprocessen en de mensen die daarin functioneren. Uiteraard zijn wij voorstander van bereikbaarheid en het omarmen van de nieuwe mogelijkheden hierin. Maar meelopen met de hype is niet nodig. Beter is om continu op een stabiele manier je beloften na te komen door bereikbaar te zijn via de kanalen die je aanbiedt. En als dat betekent een reactie binnen 4 uur op een appje of een e-mail, dan is dat prima. Mits je maar duidelijk communiceert over wat je klanten kunnen verwachten. Want als er één ding is waar mensen écht niet van houden, dan zijn het afspraken die niet nagekomen worden. En dat risico loop je wel wanneer je te veel hooi op je vork neemt.

Neem contact met ons op

We praten graag met je verder over hoe je klanten zó kunt bedienen dat dit structureel tot wederzijdse tevredenheid leidt. Optimaal rendement uit klantcontact halen noemen we dat kortweg. Neem contact met ons op. Of nodig ons uit voor een kop koffie.

Maak een afspraak
Of vraag een gratis quickscan aan

Stel je vraag aan ContactWorx

Make contact work.

Klantcontact experts van A tot Z met een eigen Wft callcenter in Delft. Voor een verfrissend geluid in klantcontact.

Make contact work
088 - 020 46 00 Contact